De nazorg van het konijn zonder tanden

Bij uw konijn zijn de voortanden verwijderd en de haken van de kiezen geraspt, zodat het eten niet meer pijnlijk is.

Om het konijn door de eerste moeilijke dagen na de operatie heen te helpen, is er een pijnstiller voorgeschreven.

Soms krijgt het konijn langdurig antibiotica om te voorkomen dat er een infectie optreedt in de holtes waar de tandwortels zaten. Die moeten langzaam dichtgroeien.

Om zoveel mogelijk te voorkomen dat er stof of materiaal in de holtes terecht komt, moet u uw konijn in ieder geval niet op zaagsel zetten. Het beste is op doeken of kranten gedurende een week. Hooi kan dan uit een ruifje of een bal gevoerd worden.

De voederbakjes moeten goed schoongemaakt worden en niet vol restjes liggen.

Water kan de eerste tijd het beste uit een bakje worden gegeven, dat drinkt prettiger dan een flesje.

Tot slot moet u het konijn leren eten zonder tanden. Als hij eenmaal begrijpt dat hij zijn kiezen wel kan gebruiken, gaat het eten vanzelf.

Neem stengeltje of stevige reepjes groente om te oefenen. Een stengeltje wortelloof, een reepje witlof of een dungesneden reepje wortel. Gras of een stengeltje paardenbloem mag natuurlijk ook. Duw die voorzichtig een paar centimeters in het bekje, totdat het konijn hoorbaar begint te kauwen en het sprietje naar binnen trekt. Herhaal dit totdat het konijn veel belangstelling krijgt voor het eten en de stengeltjes al bijna vanzelf in zijn bekje neemt.

Vul het etensbakje ook met reepjes en stengeltjes en kijk of ze verdwijnen. Blijf ze anders een paar keer per dag geven.

Eenmaal gewend aan de nieuwe manier van eten, blijkt dat het konijn flinke reepjes blad, stengels uit hooi en stro, reepjes wortel en langwerpige brokjes moeiteloos kan eten. Dat is voldoende. Voer steeds meer groente en hooi en steeds minder brokjes om de kiezen in goede conditie te houden en zo te zorgen dat het konijn veel blijft kauwen.

Laat het bekje na 5 dagen controleren door de dierenarts om te kijken of er een goede wondgenezing is, en laat de kiezen na 6 weken nog een keer door de dierenarts controleren, zodat u zeker weet dat alles goed gaat.